Zoekresultaten
Uw zoekopdracht heeft 12 resultaten opgeleverd.
Monitoren van de kwaliteit van zorg
https://www.dhd.nl/producten-diensten/patientenzorg-kwaliteit/monitoren-van-de-kwaliteit-van-zorgWijst een langere gemiddelde ligduur dan andere ziekenhuizen bijvoorbeeld op tekortschietende zorgverlening of juist op een goed doordacht ontslagbeleid? DHD verwerkt de LBZ-data die ziekenhuizen aanleveren onder andere tot de indicatoren HSMR (sterfte), OLO (Onverwacht Lange Opnameduur) en Heropnamenratio. Deze LBZ-indicatoren liggen aan de basis van verschillende informatieproducten. 1) Jaarlijks inzicht in de cijfers via rapportages Voor een snel beeld verschijnen elk jaar twee rapportages: de Rapportage LBZ-indicatoren in mei en het HSMR-rapport in september. Specifiek voor raden van bestuur wordt een factsheet bijgeleverd (zie afbeelding). De definitieve HSMR wordt verspreid via het HSMR-rapport, dat zowel gedrukt als digitaal verschijnt. 2) Inzicht over de jaren heen Behalve dat ziekenhuizen de rapportages kunnen gebruiken voor verplichte aanleveringen aan de NZa en IGJ, vormen de uitkomsten mogelijk ook een startpunt voor het opdoen van nieuwe inzichten. Bijvoorbeeld voor een specialisme met een afwijkende score. Met de online Monitor LBZ-indicatoren kunnen ziekenhuizen de ontwikkeling van hun HSMR-, OLO- en Heropnamencijfers op de voet volgen en over de jaren heen analyseren. 3) Ontdek het verhaal achter de cijfers Wilt u diepere analyses uitvoeren op basis van de LBZ-indicatoren, om op die manier van de achterliggende casussen te leren? Betrouwbare LBZ-indicatoren op basis van medische data De indicatoren HSMR, Onverwacht Lange Opnameduur (OLO) en Heropnamenratio worden berekend op basis van de medische LBZ-data die ziekenhuizen aanleveren. Ook kunnen specifieke andere instellingen worden geselecteerd voor een vergelijking en kunt u eigen referentiegroepen samenstellen, bijvoorbeeld met zorginstellingen uit de regio.
Gepubliceerde artikelen
https://www.dhd.nl/producten-diensten/patientenzorg-kwaliteit/ondersteuning-bij-uw-kwaliteitsvraagstukken/gepubliceerde-artikelenNon-indicated vitamin B12- and Dtesting among Dutch hospital clinicians: a cross-sectional analysis in data registries Februari 2024 In februari 2024 hebben DHD-medewerkers Joris Müskens en Maarten Zaal, samen met voormalig collega Hein Muller en de co-auteurs Tijn Kool, Simone van Dulmen, Femke Atsma en Gert Westert (IQ Healthcare), een artikel gepubliceerd in BMJ Open. A cross-sectional stury April 2019 In april 2019 hebben (voormalig) DHD-medewerkers Karin Hekkert en Sezgin Cihangir samen met hun co-auteurs Ine Borghans (IGJ), Tijn Kool en Gert Westert (IQ healthcare) een artikel gepubliceerd in BMJ Open. U kunt het artikel hier lezen Differences in LOS between university hospitals and other hospitals Maart 2019 In maart 2019 hebben Janine Ghielen, Sezgin Cihangir, DHD-informatieanalist Karin Hekkert, Ine Borghans en Tijn Kool een artikel gepubliceerd over de vraag of verschil in opnameduur tussen umc's en andere ziekenhuizen kan worden verklaard door patiëntkenmerken die verschillen tussen de ziekenhuizen. Deze vragen staan centraal in een onderzoek dat (voormalig) DHD-medewerkers Karin Hekkert en Sezgin Cihangir samen met hun co-auteurs Ine Borghans (IGJ), Ester Rake (student Radboud Universiteit), Tijn Kool, Femke Atsma en Gert Westert (IQ healthcare) in december 2018 hebben gepubliceerd in BMC Health Services Research. U kunt het artikel hier lezen Re-admission patterns in England and the Netherlands: a comparison based on administrative data of all hospitals November 2018 In november 2018 hebben (voormalig) DHD-medewerkers Karin Hekkert en Sezgin Cihangir samen met hun co-auteurs Ine Borghans (IGJ), Femke van der Brug, Tijn Kool en Gert Westert (IQ healthcare) en een onderzoeksgroep uit Engeland een artikel gepubliceerd in het European Journal of Public Health. (Voormalig) DHD-medewerkers Karin Hekkert en Sezgin Cihangir hebben samen met hun co-auteurs Ine Borghans (IGJ), Cees Zimmerman (Radboudumc), Femke van der Brug, Tijn Kool en Gert Westert (IQ healthcare) dit onderzoek gepubliceerd in het International Journal for Quality in Health Care in september 2017.
Worden opnamen voor COVID-19 meegenomen in de Rapportage LBZ-indicatoren?
https://www.dhd.nl/veelgestelde-vragen/worden-opnamen-voor-covid-19-meegenomen-in-de-rapportage-lbz-indicatorenHet CBS heeft vorig jaar een SMR-model voor COVID-19 ontwikkeld.
Welke opnamen worden uitgesloten bij de berekening van de indicator Heropnamenratio?
https://www.dhd.nl/veelgestelde-vragen/welke-opnamen-worden-uitgesloten-bij-de-berekening-van-de-indicator-heropnamenratioOverleden patiënten worden dus niet meegenomen in de noemer van de indicator. Patiënten waarvan in de LBZ geen postcode is geregistreerd en patiënten die niet in Nederland wonen, worden voor de berekening beschouwd als buitenlanders en worden niet meegenomen in het model. Indien de patiënt op de dag van opname is ontslagen uit een ander ziekenhuis en er is in de 30 dagen daaraan voorafgaand ook een opname geweest in het eigen ziekenhuis, wordt dit niet geteld als een heropname. Met ingang van registratiejaar 2022 worden gastverblijven niet meer meegeteld voor de Heropnamenratio, omdat dit geen echte klinische opnamen betreffen.
Zijn er dit jaar wijzigingen in de berekening van de Heropnamenratio?
https://www.dhd.nl/veelgestelde-vragen/zijn-er-dit-jaar-wijzigingen-in-de-berekening-van-de-heropnamenratioIn 2025 wordt er een nieuw heropnamenmodel berekend over de data van registratiejaren 2022 en 2023 en wordt dit toegepast op de LBZ-indicatoren.
Welke opnamen worden meegenomen in de berekening van de HSMR?
https://www.dhd.nl/veelgestelde-vragen/welke-opnamen-worden-meegenomen-in-de-berekening-van-de-hsmrMet ingang van registratiejaar 2022 worden gastverblijven niet meer meegeteld voor de HSMR, omdat dit geen echte klinische opnamen betreffen.
Ingrediënten voor een succesvolle HDV
https://www.dhd.nl/nieuws/ingredienten-voor-een-succesvolle-hdv‘In welk type ziekenhuis werk je, wat is je favoriete keuken en hoe hoog is het aandeel opnamen met zorggerelateerde schade in je ziekenhuis?’ De bezoekers van de gebruikersdag HDV op dinsdag 28 juni ogen ietwat verbaasd wanneer dagvoorzitter Christine Santing (DHD) de tweede vraag voorlegt tijdens haar opening. De clou zou een kleine drie uur later volgen.
ZOOM: meer patiënten met duur geneesmiddel, kosten per patiënt gedaald
https://www.dhd.nl/nieuws/zoom-meer-patiënten-met-duur-geneesmiddel-kosten-per-patiënt-gedaaldIn de eerste ZOOM-editie van 2023 blikken we terug op het afgelopen jaar. Voor bijna alle onderdelen zijn de cijfers van 2022 toegevoegd. Deze laten zien dat de zorgproductie in het afgelopen jaar voor de meeste typen zorg is gedaald. De wachttijden daarentegen...
Nieuwe uitlevering Diagnose- en Verrichtingenthesaurus in datamodel 4.3
https://www.dhd.nl/nieuws/nieuwe-uitlevering-diagnose-en-verrichtingenthesaurus-in-datamodel-4-3Donderdag 16 februari zijn de nieuwe versies van de Diagnosethesaurus en Verrichtingenthesaurus gepubliceerd. In totaal zijn 211 wijzigingen doorgevoerd. Beide thesauri zijn verschenen in het nieuwe uitleverformaat 4.3.
Nieuwe editie ZOOM gepubliceerd
https://www.dhd.nl/nieuws/nieuwe-editie-zoom-gepubliceerdDonderdag 27 juli is de derde editie van ZOOM van dit jaar gepubliceerd. In deze editie blikken we terug op het afgelopen jaar en tonen we op enkele pagina’s al gegevens van de eerste 3 maanden van 2023.
HSMR-rapport 2020-2022 verstuurd naar de ziekenhuizen
https://www.dhd.nl/nieuws/hsmr-rapport-2020-2022-verstuurd-naar-de-ziekenhuizenNamens de NVZ en NFU geeft DHD ziekenhuizen jaarlijks inzicht in de sterftecijfers. Het HSMR-rapport maakt het voor ziekenhuizen mogelijk om de geleverde zorg te evalueren en verbetermogelijkheden in het zorgproces aan te wijzen...
Maandelijkse data-aanleveringen voor monitor Toegankelijkheid van zorg
https://www.dhd.nl/nieuws/maandelijkse-data-aanleveringen-voor-monitor-toegankelijkheid-van-zorgIedere maand verzorgt DHD namens de ziekenhuizen de aanlevering van LBZ-data aan de NZa, waarmee zij de monitor Toegankelijkheid van zorg ontwikkelen. De monitor geeft een beeld van de huidige stand van de (inhaal)zorg en wordt gebruikt om tijdig knelpunten...
Heeft u niet gevonden wat u zocht? Onze servicedesk helpt u graag verder.